Teachers against COVID 2020
En help het leerkrachten team uit Sierra Leone in hun strijd tegen COVID-19 De COVID pandemie dwingt Sierra Leone tot het uiterste. De aantallen lopen op. Werkloosheid, hongersnood en armoede nemen toe. Een humanitaire ramp loert om de hoek. Ondanks het goede beleid van hun leiders hebben de armste mensen het erg moeilijk. Om een ramp te voorkomen zijn de leerkrachten van de primary school Eye For Salone in actie geschoten. Dorpsgenoten mondeling informeren over het virus, zeep en mondmaskers uitdelen, afstandsonderwijs aanbieden, ze doen het allemaal. Hoe groot hun motivatie ook is, hun bereik is beperkt. Ze kunnen niet eens al hun kleuters van een pakket voorzien. Geef deze changemakers vleugels. Laat hen grenzen verleggen, elke dag opnieuw. Uw hulp is nodig. Ontdek wat ze doen en hoe jij het verschil kan maken. Deadline 30 juni
Mohamed vertelt je in deze video alles wat je moet weten over het project. Deze videoproductie is een donatie van Klin At Entertainment, een opkomend entertainment bureau uit Bo, Sierra Leone. « All I want is the project to succeed » -Mohamed Jubairu Jalloh, CEO Klin At Entertainment-
2455€ al1000personen j 4 gezinnen zullen gesensibiliseerd worden over covid-19 en elk gezinslid zal een stuk zeep en een mondmasker krijgen. Hierdoor kunnen ze de kennis onmiddellijk in de praktijk zetten. Hun schoolgaande kinderen krijgen een lesbundel om oefeningen te maken, over een week moeten ze die indienen.
20 gezinnen zullen gesensibiliseerd worden net zoals bij het vorige pakket. (psst, je krijgt een handgemaakt mondmasker van het modebedrijf Scrunchique. Deze maskers worden gratis gemaakt ten voordele van dit project. Enkel de stoffen worden door Edukado betaald. Dit wordt samen met een Sierra Leons bedankingskaartje opgestuurd via de post. Zorg er dan wel voor dat je ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief zodat we je kunnen contacteren) Rien trouvé.Teachers against COVID 2020
Doneer een sensibiliseringspakket
De crowdfunding is succesvol afgelopen. Er is 2415EUR opgehaald voor de sensibiliseringscampagne van de leerkrachten.
Changemaker Mohamed aan het woord
Enkele feiten
Locatie:
Afrika, Sierra Leone, Waterloo
Begindatum:
01/06/2020
Einddatum:
– in uitvoering –
Beschrijving:
Invoeren van afstandsonderwijs en het uitvoeren van een sensibiliseringscampagne om een COVID-19 epidemie in hun lokale community te voorkomen.
Partnerorganisatie in het Noorden:
Eye for Salone
Partnerorganisatie in het Zuiden:
Flemish Institute and Primary School
In cijfers
Opgehaald
Einddoel
2000€
Impact
Doneren geeft hen vleugels!
10€ = 4 Pakketten
50€ = 20 Pakketten + je krijgt een Scrunchique mondmasker
Updates
Geef een gift om van dit project een succes te maken
Projets
Sinds het ontstaan van Edukado in 2009, gingen we 9 projecten aan. Foto’s, partners en einddossiers zijn allemaal hieronder te vinden. Net als ons nieuw project. Zin om mee te doen? Neem een kijkje en leer Edukado wat beter kennen! Décembre 2020 un groupe de +/– 14 jeunes adultes a démarré le projet Sénégal. Pendant l’année académique ils collectent des fonds, tissent un lien de groupe et se submergent dans la coopération au développement et les défis qui en font partie. Pendant l’été ils voyageront au Sénégal pour construire quelques locaux en collaboration avec DROP Sénégal (sous réserve de décision positive le 19/04, voir section Plan Covid).
Een team van 16 jongvolwassen werd bijeengeroepen om het Senegal 2021 project te realiseren. Heb je zelf zin om mee te doen met ons volgende project? -> Zet je op de wachtlijst! Wil je meer info? -> Check de video! Wist je dat je het project ook kan steunen zonder zelf centen te doneren? Check onze steunpagina en Trooper er op los! (dat neemt niet weg dat een project nog steeds gulle giften nodig heeft om gerealiseerd te kunnen worden, maar alle steun helpt!) Le projet Sénégal 2021 se poursuit. La construction sera réalisée quelle que soit l’évolution de la pandémie. Cependant, la seule incertitude reste de savoir si les étudiants pourront venir aider à la construction ou non. Nous gardons l’option de nous rendre au Sénégal pour le moment, jusqu’aux vacances de Pâques. Ensuite, nous nous réunirons à nouveau avec l’ensemble du conseil d’administration pour prendre une décision finale, sur la base de certains critères (par exemple : conseils de voyage positifs, pas d’incidents d’intolérance envers les Blancs à la suite de Corona, prix raisonnable du billet, possibilité de voyager en dehors de l’Europe, …). Le 19/04/2021, nous vous ferons savoir si le voyage aura lieu ou non. Si le voyage a lieu, nous commencerons par les arrangements pratiques (achat des billets d’avion, hébergement, …). Si le voyage est annulé, nous proposerons aux étudiants des solutions de rechange provenant d’organisations qui font du bénévolat et que nous examinerons. Le 21/11/2020 à 19h, une session d’information en ligne a eu lieu pour donner plus d’informations sur ce plan, les étapes suivantes et pour répondre aux questions. Vous pouvez retrouver la présentation de cette session d’information en suivant ce lien Le projet est situé dans une école existante à Godaguene, près de Sindine au Sénégal. Il s’agit d’un endroit relativement isolé, à la périphérie du village. L’école a été construite en 1984 et depuis, la population a ajouté sporadiquement des infrastructures. Cependant, l’infrastructure reste insuffisante car les classes comptent jusqu’à 60 élèves, au détriment de la qualité de l’enseignement. La direction de l’école souhaite agrandir l’école avec au moins trois classes, mais ne dispose pas des moyens nécessaires. L’école est la seule école primaire de la région et les enfants viennent de plus de 12 villages environnants pour y suivre des cours. La population est pauvre et vit principalement de l’agriculture et de l’élevage. Ce sont principalement les Peulhs et les Serrères qui vivent dans cette région. Dans les villages, il n’y a généralement ni électricité ni eau courante. Les gens vivent souvent dans des huttes. Le projet est dirigé par notre artisan du changement local, Oumar, en consultation avec le directeur de l’école et les représentants du village. Une fois sur place, Oumar guidera les étudiants et leur fera découvrir la culture sénégalaise. Il est important de suivre ses recommandations pour un déroulement sûr et responsable du projet. Un entrepreneur sénégalais se charge de l’aspect technique du projet. Les étudiants seront en contact avec lui concernant les plans de construction et le calendrier des travaux. Il enseignera également aux étudiants comment faire de la maçonnerie et d’autres petits travaux. La résidence a été visitée par la commission lors du voyage de prospection (janvier 2020) et a été jugée sûre et hygiénique. En outre, un cuisinier du village assurera les repas traditionnels. Il aura besoin d’aide pour cela. Les étudiants devront aider de temps en temps pour les courses. Le week-end, ils auront le temps de visiter d’autres endroits ou de se reposer après une semaine chargée. Quelle est la valeur ajoutée pour les étudiants ? Les étudiants seront en contact étroit avec la population locale dans le pays du projet. Ils devront sortir de leur zone de confort et s’habituer à la vie à la campagne. Ils apprendront à connaître les tenants et aboutissants d’une école située dans un endroit relativement isolé du Sénégal. D.R.O.P. vzw veillera également à ce que les étudiants soient assistés dans leur projet par un entrepreneur sénégalais, par la population locale et par la direction de l’école. Comme c’est aussi la période des vacances, il sera certainement possible de motiver un certain nombre de jeunes de la région/du village à travailler avec les étudiants. Que va-t-on construire exactement ? Le projet consiste à construire trois salles de classe d’environ 6 m sur 5,5 m chacune. Si le budget collecté par les étudiants s’avère insuffisant, l’asbl D.R.O.P. se chargera de combler les manques. La mesure dans laquelle l’école/le gouvernement peut contribuer financièrement sera également discutée lors de la consultation conjointe. En tout état de cause, il s’agit d’une construction relativement simple avec une structure de colonnes et de poutres en béton avec une maçonnerie intermédiaire en blocs de béton et un toit constitué de tôles profilées. Les étudiants seront intensivement impliqués dans ce processus mais les décisions architecturales seront bien sûr prises par l’entrepreneur sénégalais. Outre l’entrepreneur, une main-d’œuvre qualifiée sera également recrutée. Les étudiants contribueront physiquement à la construction sur le site en tant que main-d’œuvre non qualifiée. Cela comprend : creuser les fondations, fabriquer des briques, faire du ciment, passer les briques, plâtrer, etc. Octobre Novembre Novembre – Mai Février – juin Juillet – aout Septembre
De gemotiveerde vrijwilligers die zich door het jaar heen gaan engageren voor het Senegal project werden reeds geselecteerd. De fondsen die zij zullen inzamelen, zullen worden ingezet voor de constructie van het project (zie hieronder). De vraag die zich dan stelt is: Is het de bedoeling dat de studenten meehelpen bouwen ter plaatse? Ja hoor! Het project wordt van A tot Z volledig gedragen door de studenten, onder het toeziend oog van onze plaatselijke changemaker, de directie van de school en een lokale aannemer, en dit is wat Edukado zo uniek maakt! En daar houdt het niet op… Edukado reikt de studenten, ongeacht de opleiding die ze volgen, de uitrusting om in een klimaat van wereldburgerschap tot zelfkennis en kennis van de ander te komen. Doorheen het hele jaar worden fondswervende activiteiten georganiseerd door de studentengroep om aldus genoeg fondsen in te zamelen om het project ter plaatste te realiseren. Het enige wat de studenten zelf bekostigen is een vliegticket en persoonlijke medicatie, kleren, etc. De rest (constructiekosten en accomodatie, eten en transport ter plaatse) worden door het project zelf gedekt. Twee maanden ter plaatse is een hele ervaring voor de studenten alsook de lokale bevolking. Voor velen is dit een eerste keer. De vormingen die we bij Edukado organiseren, in samenwerking met partners zoals UCOS (Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking), laten toe om de context beter te begrijpen en om te gaan met interculturele uitdagingen. Het is zover! De studentengroep heeft genoeg fondsen ingezameld en de nodige vormingen gevolgd. Het project mag nu effectief plaatsvinden en de studenten vertrekken voor een onvergetelijke zomer! De studenten zijn terug, vol emoties en vol herinneringen. Ze komen nog een laatste keer samen met het bestuur om het project grondig te evalueren en de juiste analyses samen uit te voeren. Verder is dit een belangrijk moment voor Edukado om te leren uit elke ervaring.Projets
Senegal 2021
Endroit
Afrique, Sénégal
Date de début
12/2020
Date de fin
31/08/2021
Description
Construction de 4 classes pour une école primaire
Organisation partenaire dans le Nord
DROP
Organisaiton partenaire dans le Sud
Drop
Budget nécessaire
€12 000
Edukado assemble!
Plan Covid-19
Plus d'informations sur le projet
A life changing journey...
Chronologie standard d’un projet
Inscription
Début !
Activités
entraînements
Voyage d’été
Feedback
Inschrijving & spelregels
Start!
Fondswervende activiteiten
Vormingen
Zomerreis
Terugkoppelingsmoment
Haspatal
Haspatal
Enkele feiten
Locatie:
Azië, Bangladesh, Tangail distric
Begindatum:
15/04/2009
Einddatum:
31/08/2010
Beschrijving:
Bouw van een bevallingsruimte voor het Kailakuri ziekenhuis, waar de arme bevolking niet enkel wordt verzorgd maar tevens bijdraagt aan de werking van de kliniek
Belgische partnerorganisatie:
Geen
Bengaalse partnerorganisatie:
Kailakuri Health Care Project
Pathshala
Pathshala
Enkele feiten
Locatie:
Azië, Bangladesh, Rajarhat
Begindatum:
15/04/2011
Einddatum:
15/07/2012 (vroegtijdig gestopt)
Beschrijving:
Bouw van een basisschooltje bestaande uit twee klaslokalen en een winkel. De school zou binnen een zelfbedruipend systeem passen dat als doel had de lokale economie te verbeteren.Dit project werd vroegtijdig gestaakt wegens onvoorziene omstandigheden. Meer info kan gevonden worden in het einddossier
Nederlandse partnerorganisatie:
Stichting Pani Nederland
Bengaalse partnerorganisatie:
Stichting Pani Bangladesh
Nepal 2014
Nepal 2014
Enkele feiten
Locatie:
Asië, Nepal, in het Narayanpur dorp dichtbij Dang
Begindatum:
01/09/2013
Einddatum:
31/08/2014
Beschrijving:
Bouw van drie klasloaken voor kinderen die moeilijk toegang hebben tot regulier onderwijs
Belgische partnerorganisatie:
Nanri vzw
Nepalese partnerorganisatie:
SAV-School
Malawi 2017
Malawi 2017
Enkele feiten
Locatie:
Afrika, Malawi, gebied Chimutu ten noordoosten van Lilongwe, de hoofdstad
Begindatum:
14/11/2016
Einddatum:
31/07/2017
Beschrijving:
Bouw van een waterput voor het schooltje en haar gemeenschap
Belgische partnerorganisatie:
Gencoo vzw
Malawische partnerorganisatie:
Gencoo Malawi
Malawi 2016
Malawi 2016
Enkele feiten
Locatie:
Afrika, Malawi, gebied Chimutu ten noordoosten van Lilongwe, de hoofdstad
Begindatum:
01/04/2015
Einddatum:
31/08/2016
Beschrijving:
Bouw van een kleuterschool bestaande uit vier klaslokalen voor kleuters
Belgische partnerorganisatie:
Gencoo vzw
Malawische partnerorganisatie:
Gencoo Malawi
India 2019
India 2019
Enkele feiten
Locatie:
Azië, India, Madurai
Begindatum:
01/10/2018
Einddatum:
31/08/2017
Beschrijving:
Bouw van 4 klaslokalen voor een middelbare school
Belgische partnerorganisatie:
Stichting Sari
Indische partnerorganisatie:
VTRC
Burkina Faso 2018
Burkina Faso 2018
Enkele feiten
Locatie:
Afrika, Burkina Faso, Léo
Begindatum:
01/11/2017
Einddatum:
31/08/2018
Beschrijving:
Bouw van een twee klaslokalen voor leerlingen tussen 6 en 12 jaar oud.
Belgische partnerorganisatie:
Betsaleel
Burkinese partnerorganisatie:
Compexe Betsaleel
Sierra Leone 2017
Sinds het ontstaan van Edukado in 2009, gingen we 7 projecten aan. Foto’s, partners en einddossiers zijn allemaal hieronder te vinden. Bovenaan vind je de tijdlijn van het huidige project. Deze timing wordt bij de meeste projecten min of meer op deze manier aangehouden. Neem een kijkje en leer Edukado wat beter kennen!
Sierra Leone 2017
Enkele feiten
Locatie:
Afrika, Sierra Leone, Waterloo
Begindatum:
14/11/2016
Einddatum:
31/08/2017
Beschrijving:
Bouw van een lagere school bestaande uit twee à drie klaslokalen
Partnerorganisatie in het Noorden:
Eye for Salone
Partnerorganisatie in het Zuiden:
Flemish Institute and Primary School